CDP: interdisciplinarity for science and progress

With 10 projects selected out of 20 applications, the “Cross Disciplinary Program” call for projects supports the structuration of interdisciplinarity. The call for projects notably fosters humanities and social sciences, with 4 selected projects pertaining mostly to these fields. Added to the projects selected during the first round of the call, a total of 17 projects will contribute to the scientific strategy and visibility of Univ. Grenoble Alpes. The projects will be awarded a total of 12.3 million Euros.

220 million Euros to address scientific and socio-economic challenges

Inter- and multi-disciplinarity contribute to addressing the scientific and socio-economic challenges at the interface of disciplinary fields, and to developing cutting-edge knowledge. The progress of science, knowledge and innovation by fostering the interaction of disciplinary fields is one of the two main focus of Univ. Grenoble Alpes.

The 17 projects selected in 2016 and 2017 contribute to the national and international positioning of Univ. Grenoble Alpes as one of the universities which tackles the major challenges at the cross-roads of culture, society and economy, with a focus on the 4 socio-economic challenges of the IDEX project:
  • Sustainable planet and society
  • Health, well-being and technology
  • Digital word
  • Understanding and fostering innovation

Proportion of academic staff involved in CDP by scientific area:

CDP-academic staff contribution

CDP projects selected in 2017:

• Circular
    Projet sélectionné dans le cadre de l'appel "Cross Disciplinary Program" (CDP) 2017
    Recherche, Projet IDEX
    Concevoir des systèmes industriels circulairespour l’Industrie du Futur
  • Cosmethics
    Recherche, Projet IDEX
    À la confluence entre beauté et santé,de la molécule aux pratiques sociales
  • Cybersecurity Institute
    Recherche, Projet IDEX
    Remodeler technologies et sciences sociales
  • MobilAir
    Recherche, Projet IDEX
    Une meilleure qualité de l’airpour une meilleure qualité de vie
  • Need for IoT
    Recherche, Projet IDEX
    Anticiper et soutenir la transition durabledans les industries nanoélectroniques
  • Origin of Life
    Recherche, Projet IDEX
    Émergence de la vie sur Terre, et au-delà ?
  • Patrimalp
    Recherche, Projet IDEX
    Science du patrimoine, regards croisés sur l’œuvre
  • Performance Lab
    Saisir le sensible
  • RISK
    Recherche, Projet IDEX
    Gérer le risque pour un monde plus résilient
  • SYMER
    Recherche, Projet IDEX
    Vers de nouveaux paradigmes dans la régulationdu métabolisme et de l’épigénétique

Les projets CDP labellisés en 2016 :

• Data Institute Univ. Grenoble Alpes
    Recherche, Projet IDEX
    Le projet Grenoble Alpes Data Institute vise à développer des recherches interdisciplinaires novatrices axées sur la façon dont les données changent la science et la société.
  • Eco-SESA Univ. Grenoble Alpes
    Recherche, Projet IDEX
    Déployer l’énergie en réseau à l’échelle du quartier
  • Glyco@Alps Univ. Grenoble Alpes